top of page
Protect Children

Internationella lärardagen 2024: Att lyfta fram lärarnas röster och stödja deras arbete för att skydda barn

BLOGGINLÄGG

På internationella lärardagen, den 5 oktober, vill vi lyfta fram lärarnas röster i linje med UNESCOs tema: “Valuing teacher voices: towards a new social contract for education”. [1] Vi betonar vikten av att stärka lärarnas röster, samtidigt som vi uppmärksammar de utmaningar de står inför och erkänner den ovärderliga expertis de tillför utbildningsområdet.


Detta blogginlägg skrevs av vår fantastiska Skydda Barn-praktikant, Emma Corrêa de Mora, som bidrar till vårt arbete med att förstå och förebygga sexuellt våld mot barn.





Denna dag uppmärksammar den internationella rekommendationen om lärarnas ställning som antogs av ILO/UNESCO år 1966 [2], vilken fastställer lärarnas rättigheter och skyldigheter. Att förse lärare med relevant kunskap för att hantera utmanande situationer hjälper till att förhindra sekundär traumatisering. Eftersom barn ofta ser lärare som trygga vuxna är det av högsta prioritet att lärarnas behov erkänns och beaktas, för att skydda dem från överbelastning.


Genom att erkänna den nära relationen mellan lärare och barn, och med vetskap om att barn ofta vänder sig till lärare för stöd och hjälp, är Skydda Barn rf trogen till att stötta och främja lärarnas ovärderliga arbete. Genom ett aktivt samarbete med lärare och pedagoger förser organisationen dem med nödvändig kunskap och praktiska verktyg, så att de effektivt kan ingripa mot sexuellt våld mot barn och därigenom stärka deras förmåga att upprätthålla sin viktiga roll i att skydda elevernas välmående.


Skydda Barn rf samarbetar med lärare och deras elever för att arrangera StopSlowGo-distansworkshops™, som syftar till att lära barn digitala säkerhetsfärdigheter. Vi erkänner lärarnas viktiga roll i barns liv, och på vår webbplats kan yrkesverksamma hitta resurser utformade för att hjälpa dem att ta upp dessa ämnen på ett barnvänligt sätt. Det är avgörande att barn lär sig vad som är säkert och vad som inte är det, för att förhindra sexuella övergrepp mot dem online. Detta blir särskilt viktigt i ljuset av vår rapport, Tech Platforms Used by Online Child Sexual Abuse Offenders, som visar att många förövare tar kontakt med barn via de sociala medieplattformar som barnen själva använder. [3] Därför är det av yttersta vikt att barn lär sig navigera i den digitala miljön på ett säkert sätt för att förebygga sexuella övergrepp mot dem.









Tack till alla lärare – ni är en central del av det viktiga arbetet med att skydda barn från sexuellt våld. 





Källor:


[1] UNESCO. (2024). World Teachers’ Day. World Teachers' Day | UNESCO.

[2] The ILO/UNESCO Recommendation concerning the Status of Teachers. (1966).

[3]  Protect Children. (2024). Tech Platforms Used by Online Child Sexual Abuse Offenders: Research Report with Actionable Recommendations for the Tech Industry. https://www.suojellaanlapsia.fi/en/post/tech-platforms-child-sexual-abuse.


bottom of page