Digiturvataitoja ja kehon rajojen harjoittelua edistävät työpajat jatkuvat syksyllä 2024
Turvallisesti digiliikenteessä
Lasten tulisi oppia digiturvataitoja mahdollisimman varhain. Suojellaan Lapsia ry:n Turvallisesti Digiliikenteessä projekti ja materiaalit on suunnattu lapsille, perheille ja lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille, lasten turvallisuuden edistämiseksi digiympäristöissä.
Jokaisella lapsella on oikeus tietoon, oppimiseen ja turvallisuuteen myös digitaalisissa ympäristöissä
Digiliikennevalomalli
Turvallisesti Digiliikenteessä -materiaalit perustuvat Suojellaan Lapsia ry:n kehittämään digiliikennevalomalliin.
Digiliikennevalomalli auttaa lapsia ymmärtämään että erilaiset tilanteet ja sisällöt digitaalisissa ympäristöissä vaativat erilaisia toimia.
On tärkeää muistuttaa lapsia siitä, että jokin asia saattaa tuntua aluksi mukavalta (vihreä), mutta voi myöhemmin muuttua mietityttäväksi (keltainen) tai pelottavaksi, oudoksi tai hämmentäväksi asiaksi tai tilanteeksi (punainen).
Tarjoamalla lapselle yksinkertaisen kolmivaiheisen toimintasuunnitelman, joka opastaa häntä toimimaan kohdatessaan digiarjen erilaisia tilanteita ja sisältöjä, autat häntä pysymään turvassa.
Projektin yhteistyökumppanit:
Google.org
Traficom
Aluehallintavirasto
Poliisi
DNA
Fun Academy
Havas Helsinki
CBSS
FiCom
Barnahus
Zoan
Mielenterveystalo
Zoturi
Havu
Ecpat Norway
Lastekaitse Liit
Hankkeen rahoittaja:
Online Road Safety -projektia rahoittaa Google.org
Lasten tulisi oppia digiturvataitoja mahdollisimman varhain. Suojellaan Lapsia ry:n Turvallisesti Digiliikenteessä projekti ja materiaalit on suunnattu lapsille, perheille ja lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille, lasten turvallisuuden edistämiseksi digiympäristöissä.
Lapsia voidaan kannustaa tutkimaan digiympäristöjä niin kauan kuin turvallinen aikuinen on läsnä ja tietoinen lapsen digiarjen menemisistä ja kuulumisista. Kuten missä tahansa muussakin ympäristössä, mitä nuorempi lapsi on kyseessä, sitä enemmän hän tarvitsee turvallisen aikuisen läsnäoloa pysyäkseen turvassa. Se, kuinka paljon aikaa lapsi viettää digiliikenteessä ei ole tärkeintä, vaan se, mitä hän kokee, tekee ja kenen kanssa.
Lapsilla tulee olla perustiedot ja taidot kuinka toimia kohdatessaan erilaisia tilanteita ja sisältöjä digiliikenteessä jo ennen digilaitteiden itsenäistä käyttöä. Aikuisen tehtävänä on tutkia digiympäristöä yhdessä lapsen kanssa, keskustella avoimesti ja tarjota henkistä ja sosiaalista tukea.
STOP
Kaikki tilanteet ja sisällöt digiympäristöissä, jotka ovat kiellettyjä, outoja, hämmentäviä tai pelottavia.
Ota kuvakaappaus ja näytä se mahdollisimman monelle aikuiselle, kunnes saat apua.
Miten pitäisi toimia?
Vinkki!
Voitte yhdessä harjoitella kuvakaappausten ottamista. Lue helppo ohjeistuksemme täältä.
SLOW
Kaikki tilanteet ja sisällöt digiympäristöissä, jotka ovat uusia tai mietityttäviä.
Hidasta vauhtia ja keskustele tästä turvallisen aikuisen kanssa.
Miten pitäisi toimia?
Vinkki!
Olemalla läsnä lapsen digitarjessa on hänen helpompi kysyä sinulta neuvoja kohdatessaan keltaisia ja punaisia sisältöjä ja tilanteita. Lue vinkkimme keskustelun aloittamiseksi.
GO
Kaikki tilanteet ja sisällöt digiympäristöissä, jotka ovat tuttuja, turvallisia, mukavia ja luvallisia.
Anna mennä! Nauti ja hyödynnä digiliikennettä turvallisesti
Miten pitäisi toimia?
Vinkki!
Keskustelut digiturvataidoista lapsen kanssa kannattaa aina aloittaa keskustelemalla ensin vihreistä tilanteista ja sisällöistä.